3 manieren om het Rebels Only Carddeck te gebruiken voor coaches

In mijn coaching merk ik dat het goed werkt om materiaal in te zetten tijdens een coachgesprek. Het zet het gesprek in beweging en haalt daarmee de ander uit zijn hoofd en in zijn gevoel.

Toen ik net startte als coach, heb ik een aantal materialen aangeschaft om mee te variëren. Zo ook een aantal kaartensets, met bijvoorbeeld helpende gedachten of affirmaties. Zoals het wel vaker gaat met online bestellingen, wachtte ik enthousiast op de postbode. Maar om eerlijk te zijn, viel het materiaal me best wel tegen. Ik stoorde me aan de lelijke opmaak. Het papier was flut. En ik had direct de gedachte: dit moet toch beter kunnen?

Maar mijn klanten waren wel heel positief over het gebruik van kaarten tijdens de sessie. Meerder klanten wilden ze ook kopen voor thuis. Zo konden ze thuis met het geleerde aan de slag en hadden ze een fysieke reminder na het gesprek. De Rebel in mij vond echter nog steeds dat het beter moest kunnen. En zo ben ik aan de slag gegaan met het ontwerpen van mijn eigen set coachkaarten.

Het Rebels Only carddeck heeft een hele praktische en nuchtere insteek. Het is bedoeld voor iedereen die op een luchtige, laagdrempelige manier met bewustwording en persoonlijke groei aan de slag wil. Door middel van reflectievragen en oefeningen wordt je aan het denken gezet over jezelf, je leven en je doelen en ambities. De vragen en inzichten helpen te onderzoeken waar je nu staat en waar je naartoe wilt en hoe je daar kunt komen.

Het carddeck is een verzameling van mijn persoonlijke learnings en inzichten. En omdat reizen voor mij een van de grootste kickstarters is van dit proces, zijn alle kaarten in het carddeck voorzien van reisfoto’s van over de wereld.

Tegenwoordig gebruik ik in elk coachtraject mijn eigen carddeck met coachkaarten. In dit blog leg ik uit hoe je de kaarten kunt inzetten in een coachgesprek.

  1. Doelen stellen

In de intake leg ik altijd alle kaarten open op tafel. Ik laat de klant 2 kaarten pakken. 1 die staat voor de huidige situatie. 1 die staat voor de gewenste situatie. Ik laat de klant dit vervolgens toelichten. Je kunt dit eventueel nog uitbreiden door ook een kaart te laten pakken die staat voor de blokkade. Wat staat er nog tussen het nu en je doel?

Uit dit proces haal ik als coach al direct veel informatie: kiest iemand op basis van beeld of tekst? Hoe verloopt het maken van een keuze? Volgt er een rationele uitleg of een uitleg op basis van gevoel? Wat weet iemand al over zichzelf?

Ik merk dat het gesprek voor veel klanten makkelijker verloopt, omdat ze letterlijk iets in hun hand hebben om zich op te richten. De quotes en vragen op de kaarten maken dat er direct diepgang ontstaat en we sneller bij de onderliggende thema’s zijn dan het gebabbel over de dagelijkse voorbeelden.

Ik laat de klant altijd een foto maken van de gekozen kaarten. Om tijdens het traject op terug te komen. Of om als screensaver te gebruiken op hun telefoon.

 

2. Hulpbronnen identificeren

Vaak weten klanten wel waar ze naartoe willen, maar hebben ze oprecht geen idee hoe daar te komen. Hoopvol kijken ze dan naar jou als coach, want misschien ga jij het ze wel vertellen?! In mijn trajecten prik ik deze illusie altijd direct door: ik ga het je niet vertellen. Ik kan het je ook niet vertellen, want ik ben jou niet. De oplossing zit in jezelf. Maar vaak voelt dit bij aanvang van het traject nog niet zo.

Om stapjes te nemen richting die bewustwording en zelfontdekking, gebruik ik de coachkaarten uit het carddeck. Ik laat de klant opnieuw verbinding maken met het gewenste doel. Pak die kaart er nogmaals bij en vertraag het tempo in het gesprek om hier echt even bij stil te staan. Ik stel vervolgens de vraag: wat zou je nu nodig hebben om daar te komen? Wat zou jou helpen? Dan vraag ik de klant om opnieuw naar de tafel te lopen waar alle kaarten open liggen. Ik laat ze daar een of meerdere kaarten kiezen die antwoord geven op deze vragen. Hier gaan we vervolgens verder over in gesprek.

Soms is de hulpbron iets wat al sluimerend aanwezig is. In dat geval kun je er een sessie aan wijden, hoe de klant dit kan versterken of uitbouwen.

Soms is de hulpbron iets wat nog ontwikkeld moet worden. Ook daar kan dan weer in stapjes en met hulpbronnen aan gewerkt worden.

Je kunt de oefening uit het instructieboekje meegeven als huiswerkoefening na de sessie.

 

3. Rituelen aanbrengen in je sessies voor herkenbaarheid

In een traject waarin je zo met jezelf aan de slag gaat, is het fijn om veiligheid te ervaren. En vaste rituelen bieden van oudsher houvast op allerlei spannende en emotionele momenten. De kaarten kun je gebruiken om het verloop van je sessies voorspelbaar te maken, door steeds dezelfde volgorde aan te houden. De klant weet dan na een aantal sessies wat hem te wachten staat.

Voorbeelden van rituelen zijn het trekken van een kaart tijdens elke sessie. De sessie standaard beginnen of eindigen met een kaart. Of de verschillende sessies optuigen aan de hand van thema’s verbonden aan de kaarten en het thema van de klant.

Je kunt bijvoorbeeld de klant bij binnenkomst een kaart laten kiezen die staat voor hoe het op dat moment gaat of waar ze die sessie aan willen wijden. Of je eindigt elke sessie met een kaart die samenvat waar het over is gegaan en welke boodschap je de klant mee wil geven.

 

 

Zoals je ziet, de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik vind het super leuk om van andere coaches te horen hoe zij de kaarten inzetten in hun coaching. Laten we elkaar inspireren!

De hele maand december heb ik een speciale aanbieding voor coaches, om het carddeck te bestellen met korting. Op die manier kun je je zakenrelaties of je klanten een mooi en waardevol cadeau geven. Of bestel hem voor jezelf en ga ermee aan de slag in je coaching!

Bij bestelling van 1 carddeck, betaal je nu tijdelijk geen verzendkosten. Gebruik hiervoor de code: freeshipping
Wil je het carddeck graag doorgeven? Bij bestelling van 2 carddecks ontvang je nu 15% korting! Gebruik hiervoor de code: payitforward

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *