Wat ik heb geleerd van mijn f*ck-ups (part two)

 

In deel 1 van dit blog heb je kunnen lezen dat ik fouten zie als learnings. Ik deelde al een aantal van mijn persoonlijke fuck-ups. En leg uit waarom mijns inziens elke ondernemer een persoonlijke coach zou moeten hebben om zichzelf mentaal voor te bereiden op de groei van zijn business.

In deel twee van dit blog deel ik drie zakelijke fuck-ups uit het eerste jaar van mijn business en laat ik je zien hoe mijn eigen mindset en onzekerheid hier een groot aandeel in had. Ik wil je laten zien dat we allemaal struggelen. De vraag is alleen hoe je daarop reageert en of je in staat ben om een failure om te zetten in een learning.

You’re allowed to be a masterpiece and a work in progress simultaneously

Toen ik startte als coach voelde ik me net een beginnend bestuurder op de weg. Ik was er zelf nog niet van overtuigd dat ik in staat was om mensen echt goed te coachen. En als antwoord daarop ben ik blijven investeren in opleidingen en business coaching. Op zich niks mis mee, want ook daar heb ik van geleerd. Maar achteraf vraag ik me af of die keuze voor een duur business coach traject het waard was. Nu denk ik dat ik beter had kunnen investeren in mijn verdere persoonlijke ontwikkeling en lifecoaching om mijn zelfvertrouwen te versterken. Want wat heb je eraan als je leert hoe je klanten moet aantrekken, als je stiekem nog niet eens erin gelooft dat je ze goed kunt helpen?

Inmiddels sta ik 100% achter mijn kwaliteiten als coach, doordat ik nog meer inner work heb gedaan en mijn twijfels ben gaan delen met gelijkgestemden en coaches, waardoor ik eerlijke feedback kreeg en kon groeien op mentaal en emotioneel vlak. Natuurlijk moet je als beginnend bestuurders kilometers gaan maken om vertrouwd te worden op de weg. Maar een sterke motor en een kwalitatief goede auto helpt zeker mee!

Wat als ik dat geld van dat business traject toen had besteed aan persoonlijke coaching….

Feeling uncomfortable? Good! It means you’re growing!

Wat ik ook super spannend vond in het begin, was netwerken. Ik had mijn verhaal niet helder, ik wist niet wat mijn niche was, laat staan welk probleem ik als de allerbeste, op een unieke manier kon oplossen voor mijn klant. En dat is wat al die business coaches me vertelden: je moet weten wie je ideale klant is! Maar hoe weet je dat als je nog geen klanten hebt?

Dus ik zat te stamelen in elk gesprek en op den duur bleef ik maar thuis om eerst te werken aan een pitch op papier. Ik vermeed elk face to face contact met andere ondernemers. Omdat ik mezelf niet goed genoeg vond. Omdat ik mezelf vergeleek met anderen die verder leken. En dat heeft me kostbare tijd gekost… En kansen… En ik kwam er daardoor pas laat achter dat die anderen ook niet altijd zo perfect waren als ik dacht. Social media laat alleen de mooie buitenkant zien. Maar in real life, hebben we allemaal zo onze struggles en onzekerheden. Precies daarom deel ik dit blog met je!

Wat als ik toen had geweten dat anderen ook struggelen…..

May your choices reflect your hopes, not your fears

Omdat ik het real life netwerken eng vond, ben ik in het begin vooral online gaan delen. Ook een keuze, maar ik heb ervaren dat het online tegenwoordig best moeilijk is om je te onderscheiden en gezien te worden in het oerwoud van coaches. Hierdoor ging er veel tijd verloren aan het maken van content die maar weinig mensen zagen.

Nu, 1,5 jaar verder, heb ik gemerkt dat mijn kracht in mijn warme netwerk zit, omdat ik daar veel diepgaander impact kan maken. Ik haal mijn klanten uit de groep mensen die persoonlijk contact met me hebben gehad. Zij hebben ervaren wat ik voor ze kan doen in een gesprek. Ik verkoop mijn carddeck aan mensen die mij er zelf over hebben zien en horen vertellen. Omdat ze mijn enthousiasme en liefde voor het product dan voelen. Mijn retreat zat binnen no time vol, alleen maar door erover te vertellen tegen collega coaches. Blijkbaar voelen mensen mijn waarde, zodra ze me ontmoeten en komt dat toch minder over via een post of een storie.

Online ben ik nog steeds aanwezig, omdat ik het ook leuk vindt om content te maken en creatief bezig te zijn. Maar het is niet meer mijn enige strategie. Ik heb durven luisteren naar mijn eigen gevoel. In plaats van de trend in business coach land te volgen, die zegt dat je pas echt mee telt als je zo veel mogelijk mensen bereikt. Die iedereen aanraadt om online te gaan en webinars te geven, omdat dat zo’n lekker passief inkomen genereert en je de hele wereld kunt bedienen met jouw missie.

Ik kies voor persoonlijk contact, exclusieve kleine groepen, maatwerk en face tot face coaching. Omdat ik heb gezien dat dat diepgaande transformaties in gang zet.

Wat als ik eerder offline de echte wereld in was gegaan…

Hey, at least I was trying and I applaud myself for that!

Ik ben benieuwd wat jouw grootste struggles zijn op dit moment! Deel ze in de comments om aan anderen te laten zien dat we allemaal f*ck ups hebben! But hey.. at least we’re trying and I aplaud you for that!

Geïnteresseerd in coaching, kijk dan hier voor de mogelijkheden.

Wil jij mee op weekend of op retreat om aan jezelf en aan je bedrijf te werken? Check dan deze site! De retreats in Toscane en de coachweekenden voor ondernemers geef ik samen met een collega coach onder de naam Carrozza coaching. Ook te volgen via facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *